Spiró György: Szappanopera
Ki a zsidó? Mi az, hogy zsidó Magyarországon? Holokauszt-kárpótlási ügynök csönget be egy nőhöz. A darab olyan tabukat tör meg, melyekről még baráti társaságban sem merünk beszélni.
Ki a zsidó? Mi az, hogy zsidó Magyarországon? Holokauszt-kárpótlási ügynök csönget be egy nőhöz. A darab olyan tabukat tör meg, melyekről még baráti társaságban sem merünk beszélni.
Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Utolsó előadás dátuma: 2024. november 1. péntek, 19:00
„Én magának zsidó vagyok?”
Budapesten vagyunk, a 2000-es évek elején. Kárpótlási ügynök csönget be egy nőhöz. A nő közli vele, hogy a családjától semmit nem vettek el, nincs miért kárpótolni őket.
„Én a zsidó kárpótlás miatt jöttem” – válaszolja erre a Férfi, mert a cégének van egy listája azokról,
akiket veszteség ért a Holokauszt alatt. Nem anyagi, hanem emberi veszteség.
„Én magyar állampolgárnak születtem, nekem vallásom nem volt soha, a lánykori nevem magyar, a volt férjem neve magyar, a gyerekeim magyarok, az unokáim is magyarok lesznek feltehetőleg… (…) Ha nem is maga, de a lista készítői mégis úgy gondolják, én zsidó vagyok... Milyen alapon? És erről gondolnak is valamit, nem? Mi az, hogy zsidó?” – kérdezi a Nő.
Habár remekmű, nem véletlen, hogy eddig csupán kétszer mutatták be. Zavarba hozza a nézőt, mert olyan tabukat tör meg, melyekről még baráti társaságban is csak óvatosan merünk beszélni. Ha egyáltalán merünk. Mert a mű valós és vélt érzékenységeket sérthet: szókimondó, de nem didaktikus. Mert senki nem tud mit kezdeni, ezzel az 1998-ban megjelent színdarabbal.
Mi az, hogy zsidó? Mi az, hogy zsidó Magyarországon?
Auschwitzot meg lehet pénzben váltani?
A darab olyan kérdésekkel szembesít minket, melyeket eddig még senki nem tett fel ilyen nyíltan és pontosan ebben az országban. Pedig a megbeszéletlen tragédia nemzedékek életérzését határozta
meg a múltban, és határozza meg a jelenben. Akár zsidó valaki, akár nem. Mondhatjuk transzgenerációs traumának, de nevezhetjük mély, szülőről-gyerekre öröklődő fájdalomnak és félelemnek is.
Egy férfi és egy nő beszélget egy előszobában, szereplők jönnek-mennek, zajlik az élet, s közben a szemünk előtt elvonul Magyarország XX. százada.
Idén van a magyarországi Holokauszt 80. évfordulója.
A Szappanopera olyan kérdéseket tesz fel nekünk, melyekkel ideje szembenéznünk.
A Fórum Színház és a Szentendrei Teátrum koprodukciós előadása.
Az előadást a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatja.
Rendező/producer: Németh Kristóf
Nő …………………….Járó Zsuzsa
Férfi…………………...Kenderes Csaba
Szomszéd……………Faragó András
Lány…………………..Kiss Anna Laura
Anya…………………. Dániel Vali
Fiú……………………. Náray-Kovács Zsombor
Ki ne írt volna verset, amikor először volt szerelmes, vagy netán az élet értelmén gondolkozott? Így volt ez több száz éve, így van ez ma is. De vajon mi a közös Bachban, Mozartban és egy mai popsztárban? A Ragyogó húszasok erre keresi a választ, hiszen az évszázadok során más lett a világ, de a nagy kérdések nem változtak. Vajon az ifjúság minden korban ugyanazzal a szenvedéllyel veti bele magát egy új szerelembe, és ugyanúgy áll az „élet értelme” kérdéséhez?
„Nem fiatalok. Nem szépek. Nem hibátlanok. De ma este színpadra lépnek, és le sem engedjük őket, míg nem marad – alul semmi!”
Giuseppe Verdi MACBETH Opera négy felvonásban, olasz nyelven, magyar, angol és olasz felirattal
A legnagyobb zeneszerzők sajátja, hogy nem pusztán műveket adnak az utókornak, hanem szemléletet, filozófiát is. Ligeti Györgyhöz és Kurtág Györgyhöz…
Csak a szeretet: az egyetlen és ősi, időn és téren átívelő, mindannyiunkat összekötő energiáról beszél Magyarország első számú újcirkusz-társulata, a…
tétel a kosárban
összesen:
Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!