Jegyvásárlás


Program


MOZART-NAP 3.: D-dúr zongoraverseny / g-moll szimfónia K.183 No.25.  ( Concerto Budapest )

MOZART-NAP 3.: D-dúr zongoraverseny / g-moll szimfónia K.183 No.25. ( Concerto Budapest )

„Mozart: az élet maga” – fogalmazott találóan a nagy angol karmester, Sir Colin Davis, jószerint mindannyiunk közös benyomását tömören összefoglalva. Ezt a kivételes tüneményt ünnepli a lassanként hagyományossá váló tavaszi Mozart-nap is: délelőttől egészen késő estig, a Zeneakadémia Nagytermében és a Solti Teremben, a Concerto Budapesttel és nagyszerű vendégeivel.

13.30 Nagyterem – Mozart-nap 3.Mozart: D-dúr zongoraverseny No. 5, K. 175
Mozart: g-moll szimfónia No. 25, K. 183
Közreműködnek: Vajda Marcell

a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara

Vezeti: Rolla János

Wolfgang Amadeus Mozart: D-dúr zongoraverseny No. 5, K. 175

Mozart legkorábbi zongoraversenyei más szerzők munkáinak átdolgozásai voltak, első, minden ízében eredeti koncertje az 1773-ban írt D-dúr zongoraverseny. A formálás egyensúlyát, illetve a szonátaforma mozarti stratégiáját tanulmányozó teoretikusok szerint a D-dúr zongoraverseny néhány ebben az időben komponált darabbal (például a „kis” g-moll szimfóniával) együtt jelentős mérföldkő nemcsak Mozart pályáján, hanem a klasszikus stílus fejlődésében is kiemelkedő szerepet játszik. „Elsősorban a forma szimmetriája, a tematikus fejlesztés, a harmóniai felépítés és a ciklus elrendezése, a koherencia, a szervesség és a motivikus munka” szempontjából tekintik jelentékeny daraboknak – írta Maynard Solomon. Mozart nagyon kedvelte e kompozícióját, számos levelében emlegette és élete végéig szívesen játszotta koncertjein. A zárótétel még mozarti léptékkel is sziporkázó, kontrapunktikus játékossága, lendülete egészen lehengerlő.

Wolfgang Amadeus Mozart: g-moll szimfónia No. 25, K. 183

Mozart korai g-moll szimfóniáját a későbbi, 550-es számú g-moll szimfóniától való megkülönböztetés miatt „kis g-moll” szimfóniaként szokták nevezni. E „kis” jelző dacára a szimfónia műfajában ez Mozart első igazán nagy szimfonikus munkája, 1773-ban, közvetlenül bécsi utazása után komponálta Salzburgban. Az 1760-70 évek fordulóján Haydn („Lamentatione”, „Gyász”, „Búcsú”, „La passione”) és a Bécsben működő Vanhal is több, jellegzetes tónusuk miatt utólag Sturm und Drang szimfóniának nevezett darabot komponált, melyek minden bizonnyal hatottak a 17 éves mesterre. A kompozíció modernkori népszerűségéhez nagyban hozzájárult Milos Forman Amadeus című filmje is, melynek nyitóképsorai alatt az első tétel jellegzetes, szenvedélyesen zaklatott főtémája szólal meg.

 

Ajánló


ŐSBEMUTATÓ Ismerünk mindannyian egy több mint százéves történetet, amely a mai napig nem…

2019. április 20-tól szeptember 8-ig Nyáron szárnyra kel a Fővárosi Nagycirkusz a világhírű…

Szcenikus kantáta eredeti nyelveken, magyar és angol felirattal